Pages

Wednesday, July 23, 2014

Last Masterpiece of Abah.....

Tahun ni genap 7 tahun pemergian aruah abah. Masa tu tinggal beberapa hari je nak merayakan Hari Raya Aidilfitri ......maka Aidilfitri tahun tu disambut sayu.....biasa kita peluk cium minta ampun dan maaf dari dua orang tapi pagi tu hanya emak saja yang ada......seminggu sebelum raya saya sempat balik ke kampung untuk berbuka puasa bersama Abah. Bila hati terdetik untuk balik kampung maka haruslah kita balik sebab kita tak tahu apa yang akan terjadi akan datang. Sekurang kurangnya kita tidaklah rasa ralat....Seminggu sebelum tu saya sempat berbuka puasa dengan Abah.....itulah kali terakhir kami makan bersama...


Abah merupakan seorang Cikgu lukisan dan Bahasa Malaysia. Mengajar di sekolah perempuan saja cuma di akhir akhir nak pencen ditukarkan ke sekolah lelaki. Ini adalah lukisan oil painting peninggalan Abah. Teringat kata kata Abah.....abah tak de apa nak bagi anak anak hanya pelajaran saja yang abah mampu bagi yang lain tu pandai pandailah. Banyak lukisan oil painting dan water color yang dihasilkan oleh Abah dijual dan ada juga yang diberi kepada kawan kawan.


Sketch drawing Abah yang saya jumpa dalam almari di kampung. Sketch jam besar yang dibuat pada tahun 2001. Abah gemar berjalan ke bandar dan duduk setempat sambil membuat sketch di buku drawingnya. Selepas dapat 2  ke 3 lakaran , Abah akan pulang ke rumah.


Abah memang sangat gemar melukis.....terutama pemandangan. Potret adalah juga tapi tak banyak...itu pun upon request saja. Pada waktu lapang Abah akan transfer lakaran/sketch dari buku drawing ke kanvas....bermain dengan oil painting atau water color.....



Antara kami 5 beradik tidak ada seorang pun yang mengikuti jejak langkah beliau yang pandai melukis. Saya tak pandai melukis tapi saya boleh bermain dengan warna dan membentuk satu lukisan yang cantik. Zaman tu lama dah saya tinggalkan zaman sekolah kan.....Kini masih ada niat di hati saya untuk bermain dengan water colour tapi belum berkesempatan lagi...... Selalu kalau saya ada peperiksaan Lukisan , Abah lah tempat saya rujuk......tapi abah memang tak pernah ajar  atau bagi tution bagi memastikan kami adik beradik pandai melukis. Semuanya kena datang dari hati.....mesti ada minat.



Sketch/lakaran Melaka river.....



Nama yang kekal  terpahat di kanvas ini......




Another painting yang ada di rumah adik saya. Ada lagi a few tapi di rumah lama. Kalau berkesempatan saya akan cuba cari. Bila Abah dah tak de...barulah sekarang kita nak mencari dan menghargai....dulu tak terfikir nak keep track semua lukisan Abah......zaman dulu masa saya bersekolah tak punya camera untuk rakam memori...bila ada Abah pulak dah tak aktif melukis atas faktor kesihatan.....matanya yang kurang nampak......Al - Fatihah untuk Abah semoga beliau tenang di sana.....Amin.

No comments:

Post a Comment