Thursday, January 31, 2019

Paddle pop butter kek.....

Lately ni saya memang suka makan butter cake......sehari saya akan makan 1 atau 2 keping especially selepas makan...

Kali ni saya mencuba resepi dari adik Dasish Harraz ....boleh follow IG beliau ya.. Tq for sharing this simple resepi. Saya suka gunakan bundt pan sebab senang dan ada bentuk...



Part ni yang leceh sikit for me....part campur letak pewarna ...


Nama paddle pop sebab berwarna warni...


Alahamdullillah kejadiannya sebab saya selalu takut kalau guna bundt pan ni....takut kalau terbalikkan kek tu dia tak keluar dan melekat....seriau saya...tipsnya kena sapu banyak butter dan dustkan dengan tepung..


Orkid saya ni terpatah dari dahan.....so jadi props lah dia kat kek ni..



Super love to see this.....saya guna butter SCS....memang sedap rasa kek ni....tu yang buat tak boleh nerhenti bila makan...



PADDLE POP BUTTER KEK
Sumber : Dari IG Danish Harraz

Bahan

250 g pure butter - saya guna SCS butter
1 1/4 cawan gula halus
5 biji telor Gred B
2 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan fresh milk
1 sudu the esen vanilla
Food colouring gel pink, blue , yellow or any colour


Cara

Panaskan oven pada suhu 160 darjah C, ikut oven sendiri ya.
Gris baking tray bersaiz 8"  atau 9 " dengan parchment paper.
Jika guna bundt pan, sapukan/gris dengan butter dan tabor/dust dengan sedikit tepung.( pastikan lebihan tepung dibuang ya)
Menggunakan mixer, pukul butter dan gula hingga putih.
Masukkan telor sebiji demi sebiji.(Pastikan telor dah sebati baru masuk lagi sebiji)
Pukul sehingga fluffy.
Masukkan esen vanilla.
Perlahankan mixer , masukkan tepung sedikit demi sedikit diselang selikan dengan fresh milk.
Mix rata tetapi jangan over mix . Jika over mix kek akan menjadi tidak moist dan keras.
Tutup mixer dan boleh terus tuangkan ke dalam Loyang jika mahu plain kek.
Jika inginkan paddle pop kek macam saya buat, so bahagikan adunan ke dalam 3 mangkuk dan titiskan pewarna , kacau rata.
Sendukkan adunan ke dalmal loyang berselang seli sehingga adunan habis.
Bakar selama 40 - 50 minit sehingga masak ikut oven memasing ya.
Bila sudah sejuk baru boleh potong ya.










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...