Monday, May 25, 2015

Orkid Air namanya....

Dah lama saya tanam pokok ni baru saya tahu namanya ialah orkid air. Dulu saya ada 2 tembikar bulat yang diisi air untuk letak pokok kiambang atau water lettuce....so orkid air ni memang saya letak sekali tapi malangnya sebab takut air takungan tu didiami jentik jentik so saya buang airnya...
 
 
Orkid air ni ada warna putih saja....memang cantik tapi bunga dia tak tahan lama.
 
 

Dari biji ni akan keluar bunga orkid.
 
 

Memang cantik....no smell ya.
 
 
Saya letakkan di luar tapi tanahnya mesti lembab ya. Bunganya jenis berjuntai. Orkid air ni saya dah tanam lebih 10 tahun sampai sekarang masih hidup lagi tapi pokoknya tak besar besar.....photo ni diambil tahun 2013 sampai sekarang besarnya segitu je. Saya tak letak baja pun kiranya pandai pandai dia nak hidup lah janji air cukup.
 
 
 
Bila bunga kembang banyak memang cantik.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...