Thursday, November 5, 2015

Cempedak Madu katanya....

Dah banyak kali beli cempedak tapi nasib tak menyebelahi saya......dapat je isi yang tak berapa sedap. Merata beli dari Melaka ke Seremban dan las sekali beli kat pasar tani kat sini .......si penjual kata ni cempedak madu dik...manis.....so dia pun belah sikit and nampak isinya cantik orangy colour....so belilah sebiji. Sekilo RM7.00 jadi sebiji sebab berat jadilah RM10.80.
 
 
 Berbaloi betul beli cempedak madu ni katanya sebab memang manis dan sedap...
 
 
Tips nak membeli cempedak cari yang lurus ...jangan yang bengkok sebab yang bengkok ni tak banyak isi ...jerami je yang banyak.
 

Getah cempedak ni sangat kuat....susah nak cuci walau letak minyak dulu baru sabun. Selalunya saya akan sarung tangan dengan plastik dan mula menggorek isi cempedak tu.
 

Dah siap cempedak madu goreng.
 
 


Biji cempedak ni sedap di makan....kadang kadang ada yang keras tak boleh makan tapi boleh kumpul dan rebus semula. Resepi tepung nak goreng cempedak ni main agak agak je....janji tersalut.
 
 
CEMPEDAK GORENG
Source : Sweetiesaqi
 

Bahan
Cempedak
2 sudu besar tepung beras
1 sudu tepung gandum
1 sudu besar marjerin/butter
sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa
air secukupnya

Cara
-Masukkan tepung beras + tepung gandum + air kacau sebati. Adunan mestilah tak terlalu cair dan tak terlalu pekat.
-Letak serbuk kunyit sebagai pewarna. Kacau rata dan masukkan marjerin. Kacau sebati .
-Panaskan kuali. Masukkan cempedak ke dalam adunan tepung dan gaul rata. Senduk cempedak bersalut tepung dan goreng hingga kuning keemasan.

2 comments:

  1. Saya pernah beli cempedak yang jual tepi2 jalan tu.. pakcik tu cakap cempedak manis isi besar2.. bila dah beli sebiji RM23... sampai rumah teruja nak belah nak rasa isinya... isi memang besar.. tapi keras dan lansung tak manis.. hurmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes.....very subjective cempedak ni....nasib nasib...kekadang rasa beli yang dah siap goreng tu pun ok juga tapi bergantung pada nasib ....ada yang manis ada yang tak.....always trial and error...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...