Wednesday, September 28, 2016

Fettucinee goreng simple je...

Anak anak saya memang menggemari spaghetti, fettucinee dan seangkatan dengannya. Biasanya say guna sos prego carbonara dalam tin tu je. Kali ni saya goreng fettucinee ni...sedap jugak tapi saya lebih sukakan mee kuning.....



Macam macam yang boleh kita letak ....brokoli + cherry tomato + cendawan shitake + udang..Fettucinee ni seeloknya digoreng menggunakan minyak zaitun. Tak lah takut sangat nak makan berminyak...



Saya letak chilli flake dan lada hitam crush yang dalam botol tu...Selalunya saya akan rebus fettucinee tu malam dan saya sejukkan daulu baru masuk dalam Tupperware dan simpan dalam fridge. Esok pagi baru saya goreng...kalau nak buat waktu pagi takut tak sempat...



Saya suka goreng basah basah sikit baru sedap kalau kering sangat tak best sebab fettucinee ni very plain tak de rasa...


FETTUCINEE GORENG
Source : Sweetiesaqi_kitchen via IG


Bahan
1/2 packet fettucinee yang di rebus dahulu
sebiji bawang besar Holland didadu
3 biji bawang putih didadu
1 sudu kecil chilli flakes - lebih pun boleh
crush lada hitam yang dalam botol
minyak zaitun untuk menggoreng
sedikit cendawan shitake
brokoli
cherry tomato
sedikit udang
garam gula MAGGI sedap rasa secukupnya


Cara
- Panaskan minyak dan tumis bawang Holland dan bawang putih.
- Goreng sampai garing sedikit . Lepas tu masukkan chilli flakes dan lada hitam, letak garam dan gula serta MAGGI sedap rasa. Masukkan udang dan jangan masak terlalu lama nanti udang tu keras. Masukkan cendawan shitake, brokoli dan last sekali tomato cherry.
-Boleh tambahkan sedikit saja air jika suka.
-Last sekali masukkan fettucinee. Goreng rata
-Siap boleh hidangkan.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...