Saturday, August 4, 2012

UK Agro Resort Farm, Kluang

Sebenarnya tak pernah dengar nama farm ni pun. Officemate ada sebut tempat ni pernah keluar dalam Jalan jalan cari makan TV3. So masa ke Kluang lepas ke Zenhin organic farm belok kiri nak ke bandar Kluang tetiba nampak sign board besar ni tapi agak pudar sikitlah sign board tu. Jarak tak jauh je dari Zenhin , dalam 10 minit je. Apa lagi terus singgah tapi mak ai nak masuk ke farm ni jaraknya 6km dari main road. Jauh tu , lagi satu jalanya bukan jalan tar ya. Jalan nak masuk ladang habis tayar kereta. Sesapa yang sayang tayar tak payah pergilah. Di bahagian depan ada banyak ladang orkid, siapa yang minat boleh singgah ya tapi orkid yang ada tu biasa -biasa je. Sepanjang jalan masuk ke dalam ada ladang jagung. UK tu ingatkan orang putih punya, rupa-rupanya UK tu adalah singkatan nama pemiliknya. Apa ada kat sini ya? Sudah semestinya ladang kambing, tempat proses daging kambing, baja tahi kambing , mini zoo, ostrich, ladang lavender, mushroom house, herbs farm , tempat menginap .

Pintu masuk ke dalam. Jumpa kaunter tiket  dan jualan product kambing. Boleh order daging kambing yang dimasak dan ada banyak instant food brand Sri Kulai. Entrance fee ada banyak package. For my family 2 adult + 2 kids = RM150.00


 
Fuh! Teruja seketika melihat ladang lavender ni. Tapi saya tak rasa lavender cuma warnaya purple cam lavender.


Luas ladang ni. Lavender ke ni ?


 
Kat sini banyak ditanam buah markissa / passion fruit. So farm ni mengeluarkan produk berkaitan dengan passion fruit ni = jem + juice + kulit markisa dibuat jeruk kering.


Mini zoo cantik dan bersih. Ada rabbit, angsa , itik , burung, landak dan lain-lain.


Sang ostrich. Nak bagi dia makan kena beli sayurnya RM3.00. Sempat bagi makan tengok dia buang air besar dan kecil.

 

Ni produk utama kat sini. Anak kambing ni menunggu pelawat memberi mereka susu. Susu ni kita kena beli. Hai semuanya kena bayar. Kat sini ada lebih kurang 4000 ekor kambing. Banyak tu. Saya masuk dalam salah satu bangsal kambing ni mak ai menyeramkan bila dengar bunyi-bunyi kambing ni menggembek.


Acara paling best. Ada show di mana anjing dilepaskan dalam kandang yang besar sambil mengejar kambing-kambing ni. So bertempiaran larilah kambing-kambing ni semua.



Kami mengelilingi ladang yang sangat besar ni dengan kereta kuda.


Ada chalet dan rumah panjang kat sini. Saya suka tempat ni sebab luas dan bersih.


 
Mercu tanda yang paling besar, kambing dibuat dari batu. Ada dijual banyak produk dibuat dari kambing.


Antara barang yang dijual. Susu kambing dalam botol putih ni harganya RM8.00 memang mahal tapi boleh minumlah. Rasa kambing tu tak kuat sangat. Teh tarik kambing RM25.00 sekotak pun sedap , tak manis dan tak berbau kambing. Sekotak jus markissa tu harganya RM20.00.  Lagi satu borong baja tahi kambing untuk pokok bunga saya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...