Sunday, January 31, 2016

Butter cake for my mum.....raya haji tahun lepas...

Wah lama sungguh nak keluar entri ni....butter cake ni saya buat masa raya haji tahun lepas 2015...

Butter cake memang favourite my mum...
 
So decide to bake this cake for her....


Resepi butter cake ni pun simple sangat...tak banyak bahan.....so must try this resepi...Tq so much to Kak Azie Kitchen for sharing this resepi.


But you must use pure butter barulah sedap....selalu saya guna SCS atau Lescure...


Sempat masak rendang daging cili padi, daging dendeng tu saya beli je makan dengan burasak sejenis makanan Bugis ....seperti lontong cuma direbus dengan santan....


BUTTER CAKE
Source : Azie Kitchen

Bahan
250 g pure butter - saya guna SCS
250g tepung naik sendiri
180g gula kastor
4 biji telor - saya guna size A
1/2  cawan susu segar

Cara
- Panaskan oven dalam 20 - 30 minit. Ikut oven masing masing ya.
- Pukul butter dan gula sehingga kembang, gebu dan bertukar warna menjadi putih ( low speed kemudian sederhana kemudian high speed ).
-Masukkan telor sebiji demi sebiji diselang seli dengan tepung.
- Masukkan susu segar dan pukul lagi sampai sebati.
- Masukkan dalam loyang dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 180 darjah selama 40 minit atau sehingga kek masak. Ikut oven masing masing ya.






 

 
 

 

 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...