Tuesday, April 19, 2016

DFCC untuk Qilah with lots of chocolates.... ...

Buat Devil Food Chocolate Cake ( DFCC ) ni for my youngest daughter ......mama...mama.... buatkan lah Qilah kek ni siap tunjuk cara cara kat you tube lagi......so saya pun buatkanlah sebiji for her tak sampai hati rasanya......



With lots of chocolates on it.....Kit Kat dan M & M's sangat penting....beli lebih...




Tepi kek tu guna kit kat...banyak juga nak guna...kek ni 8 inci je. Terlupa nak snap photo sepotong kek yang dah dipotong...




She just love to eat the chocolates and not the cakes....cam ni baik beli chocolate and makan je....tak payah susah susah buat begini....hadoi...anak oh anak...




Anyway its fun doing this cake and decorating it with my daughter....guna resepi azlita masam manis untuk buat DFCC ni....yang topping toping tu saya tak buat lah......nak resepi topping boleh klik SINI. Untuk lekatkan kitkat tu saya sapu dengan choc ganache je nak bagi dia lekat.




DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE
Source: Azlita masam manis

Bahan
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan koko
1 1/2 sudu kecil bikarbonat soda(saya letak 1 sudu je)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan brown sugar
125g butter
2 biji telor gred A
2 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan buttermilk
1 cawan air suam
Untuk deco...kit kat saya lupa berapa pek rasanya banyak juga and lots lots of chocolates M & M's. Yang lain tu chocolatenya boleh tambah tambah lah

Cara
-Sediakan loyang 9" segiempat. Saya guna 8" Loyang bulat. Panaskan oven ikut kepanasan oven masing -masing.
-Pukul butter + gula sehingga kembang dan ringan. Masukkan telor sebiji demi sebiji. Letak esen vanilla.
-Ayakkan tepung + koko + bikarbonat soda. Masukkan adunan tepung tadi di selang selikan dengan buttermilk + air suam dalam 3 bahagian. Kaup balik adunan dan tuangkan dalam loyang.
-Bakar selama 30 minit atau sehingga kek masak


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...