Tuesday, March 18, 2014

Nasi Arab Mandy.....wah betul ke......

Nasi Arab Mandy.......musykil tak saya yang masak.....cam tak percaya kan. Saya pun tak percaya. Selalunya duk makan nasi arab kat restoran je. Rata jugalah saya try merasa nasi arab ni ...yang paling best restoran Damsyik kat Seremban. Hasil godekan dari blog AzieKitchen, terjumpalah resepi nasi arab mandy ni.....banyak kali juga Kak Azie ni masak nasi arab. Saya pun telek punya telek setiap satu entri lalu hati pun terpautlah untuk mencuba. Thanks to Kak Azie for sharing the resepi and tips.


Nasi Arab Mandy saya ni terlebih kuning pulak ......sekali pandang macam pulut kuning kan......adoi hai.....tapi tak pe yang paling penting rasa dan baunya. Hubby balik for lunch sambil bukak gate terhidu bau yang sangat sedap katanya .....apalah yang dimasak agaknya......he.....he.....he....



Tak susah sebenarnya nak buat. First mesti nak rebus ayam bersama dengan rempah ratus. Air rebusan tu nanti yang dibuat masak nasi.


Nak cantik nasinya , belilah beras FAIZA Konhinoor.....berasnya panjang panjamg......syarat untuk kekal beras tu cantik panjang jangan kacau selalu nasi tu.....kalau tidak patahlah nasi tu.


Ni secret resepi yang membuatkan nasi arab tu berbau sedap sampai ke luar gate. Arang ni kena bakar kemudian masukkan dalam aluminium foil dan disiram minyak masak......serta merta asap akan keluar....cepat cepat masukkan aluminium foil tu ke dalam periuk nasi seperti di bawah. To me this is amust item to put in. Kalau tak..... tak delah bau yang sedap tu.


Apabila nasi dah masak sedikit boleh masukkan ayam yang direbus tadi disusun sekeliling dan letakkan aluminium foil yang ada arang di tengah tengah seperti dalm photo di atas dan tutupkan periuk nasi. Lepas seketika cuba bukak tutup periuk....wa lah baunya sangat sedap......tak percaya....cuba buat...he.....he....



Yang ni sosnya.....resepi buatan sendiri sebab goggle tak jumpa resepi.....ingat rasa masa makan kat restoran arab dan aplikasi kan .....ha.....ha....outcome not bad jugaklah....


Ni first trial so nasi tu memang patah sebab saya dok kaup balik nasi tu.........its too yellow.......sepatutnya coklat sikit warna dia.....but the taste is OK.


NASI ARAB MANDY
Source : AzieKitchen

Bahan A
4 cawan beras basmathi
1/2 cawan minyak zaitun
2 labu bawang besar- didadu
5 ulas bawang putih - mayang
1/2 cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelag
5 tangkai bunga cengkih
1 helai daun bay
3 helai daun pandan - tak letak
1 ketul arang - dibakar hingga jadi bara

Bahan B
1 elor ayam dipotong 8
1/2 cm halia
1 sudu teh serbuk ketumbar
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 helai daun salam
1 sudu makan minyak masak
1 liter air (agak agak ayam tengggelam)
garam dan gula secukup rasa

CARA

Kesemua bahan bahan B dididihkan di dalam periuk sehingga ayam masak. Angkat ayam dan toskan.
Lumurkan ayam dengan minyak. Air rebusan digunakan untuk memasak nasi.
Panaskan minyak zaitun dan tumiskan semua bahan tumisan bersama 3 helai daun pandan sehingga naik bau wangi.
Masukkan beras dan goreng seketika. Curahkan air rebusan ayam tadi. Pindahkan ke dalam rice cooker.
Masak nasi sehingga kering. Kemudian susunkan ayam di atas nasi dan buatkan lubang di tengah tengah nasi. Letakkan aluminium foil di tengah nasi. Masukkan miyak danarang yang telah menjadi bara ke dalam
aluminium foil tadi. Tutup periouk nasi dnegan kertas aluminium dan kemudiannya tutup dengn periuk nasi supaya aroma asap terperangkap dalam periuk.
Masak nasi sehingga 5 - 10 minit atau sehingga nasi masak. Setelah itu angkat dan hidangkan bersama salsa.


SOS

Bahan
2 biji tomato 
4 biji cili padi
sedikit daun pudina
1 sudu besar perahan lemon /limau
sedikit garam dan gula
Masukkan kesemuanya dalam blender dan blend hancur. Siap untuk dihidangkan.





3 comments:

  1. Amboi nasi Mandy dia!! Meriah gitu tau! Anta la PJ satu set :)

    ReplyDelete
  2. Honey, PJ jauhnya....amik bau je ya di alam maya...

    ReplyDelete
  3. salam....nak nyelit jap,nasi arab ni kalo nak sedap lagi saya cadangkan pakai basmati pusa 1121 cream,market kat luar harga RM13.50 per kg,tapi saya bekalkan anda basmati jenis pusa 1121 ni hanya RM9.50...hubungi saya untuk dapatkan beras basmati pusa 1121 cream dgn harga yang lebih murah dari pasaran di talian 012-9727136 (hafiz)....tiada min order,sekilo pun saya hantar sampai depan umah...selamat mencuba... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...