Wednesday, March 19, 2014

Red Velvet Brownies

Tak sangka pulak red velvet kek ni boleh dibuat ala ala Brownies gitu. Ni semua hasil belekan di blog AzieKitchen yang telah membuatkan saya ingin mencuba. Thanks to Kak Zie for sharing the resepi. Bahannya sama macam buat red velvet kek cuma dibakar dalam loyang  10x10 inci. Lagi senang buat begini tapi rasa moist kek tu lain sikitlah kan.


Kali ni guna corn oil, so moist sikitlah.



Berjaya jugak buat design ni. Cuma picitan warna merah tu agak kasar sikit.

Makan satu habis nak satu lagi....

Will bake this again.....sebab senang sekali bakar cream cheese tu. Kalau buat sebiji kek leceh nak tunggu kek sejuk baru boleh sapu topping cream cheese kat atas tu.


Still moist ......berlubang lah pulak....he...he...


RED VELVET BROWNIES
Source:AzieKitchen

Bahan
2  1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil garam - tak letak
2 sudu besar serbuk koko
1 1/3 vegetable oil atau 113 butter dicairkan
1 cawan buttermilk - suhu bilik ( boleh buat sendiri = 1 sdb jus lemon + 1 cwn susu segar)
1 sudu besar red food colouring
1 sudu kecil vanilla extact
2 biji telor gred A - Suhu bilik ( boleh guna size B)
1 1/4 cawan gula kaster
1 sudu kecil distilled vinegar/ cuka masakan
1 sudu kecil baking soda

Cara
Pukul minyak dan gula sehingga sebati dan masukkan telur, pukul lagi sehingga kembang dan ringan selama 2-3 minit.
Satukan tepung gandum, serbuk koko dan garam sebelum diayak. Dalam mangkuk lain, satukan buttermilk, pewarna merah dan esen vanilla.
Menggunakan kelajuan sederhana, masukkan 1/2 dari tepung diikuti dengan buttermilk dan akhir sekali kesemua baki tepung.
Dalam satu  mangkuk kecil, campurkan cuka dengan baking soda. Campuran akan berbuih atau berbusa. Dengan segera tuang ke dalam adunan dan terus kaup balik.
Masukkan adunan ke dalam loyang 10 x 10 inci yang telah diletakkan baking paper. Ketepikan lebih kurang 1-2 sudu besar adunan kek untuk dibuat corak atas lapisan cheese nanti.
Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 50 minit sehingga 1 jam atau sehingga kek masak. Saya bakar pada kadar 20 minit saja pada suhu 150C. Bergantung pada suhu oven masing masing ya.
Sementara kek dibakar , boleh sediakan adunan cheese.
Setelah kek masak, boleh ditekan tekankan sedikit kek jika ianya agak meninggi. Kemudian tuangkan adunan cheese dengan tak perlu disejukkan. Ratakan lapisan cheese.
Isikan adunan kek yang diasingkan tadi ke dalam piping bag dan paipkan secara melintang sehingga habis. Kemudian lorekkan secara ulang alik menggunakan lidi bersih atau corak mengikuti kreativiti masing masing.
Sambung bakar selama 30 minit atau sehingga masak. Biarkan betul betul sejuk dan masukkan dalam peti sejuk. Akhir sekali dipotong dengan pisau yang dicelup air panas dan lap sebelum digunakan.

Lapisan Cheese
Bahan
350g cream cheese
1 cawan gula aising
1 biji telor gred A( gred B pun boleh)
1 sudu besar jus lemon

Cara

Dengan menggunakan electric mixer, putar cream cheese hingga berkrim. Masukkan gula icing dan pukul sebati. Kemudian masukkan telor dan putar lagi sehingga sebati. Masukkan jus lemon dan putar lagi. Tuangkan atas brownies yang telah masak tadi dan ratakan.



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...