Wednesday, January 16, 2013

Ros Jepun (Portulaca Grandiflora) = Yellow + Orange

Selain roses saya menyukai bunga ros jepun atau portulaca grandiflora ni. Ada banyak warna dan jenis. Boleh lihat di SINI. Ros Jepun ni senang nak ditanam. Boleh tanam dari batangnya saja. Sayang sekali pokok ni cuma bertahan 3 ke 4 bulan saja dan perlu di tanam semula. Hanya sesiapa yang berminat dan rajin je yang boleh tanam pokok ni.


Ni antara spesies yang susah nak dapat. Kadang - kadang kat nurseri pun tak da. Selalunya bila ternampak ros jepun kat rumah orang, dengan muka tebal saya akan minta setangkai 2 untuk ditanam.


Jenis ni menarik sebab ada 2 tone warna.


Kalau kita lihat pada daunnya, kebanyakan bunga ros jepun ni satu layer. Boleh lihat di SINI. Untuk yang ni lain sikit. Satu layer di bahagian luar dan di tengah banyak lapis. 2 kombinasi warna yang terang , orange + yellow.


Nak daunnya segar, selalulah siram dengan air ikan. Zat yang paling baik untuk ros jepun ni. Tak payah letak baja lain. Ops...ada pokok lain pulak yang menumpang.


Lovely Portulaca Collage. HAVE A NICE DAY !!!!

7 comments:

  1. I like your blog, you take nice photos of your wonderful plants and your dishes look very delicious :) Greetings from Poland!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Dewberry, thanks for liking my blog. This is the first greetings from Poland. I love flowers and cooking and also sharing nice photoin my blog. Very gland that you like it.

      Delete
  2. Hi Anne

    Sy suka tengok bunga ros jepun Anne. Anne jual tak keratan bunga ni? Sy sgt berminat dan tgh mengumpul bunga ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi vbeauty, saya tak jual bunga ros jepun ni. Bagi alamat nanti saya poskan sedikit keratannya. my email add:anneyusnizahoshman@ymail.com.

      Delete
  3. Assalamu'alaikum.

    saya peminat ros jepun ni. mcmn ye nk bg ros ni berbunga lebat dn kuntumnya bersaiz besar? ros saya lebat daun je.. bunganya jarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSalam Ummi, saya hanya siram air darah ikan saja. cuba try. masa mula baru tanam disiram seminggu sekali pun tak pe. Ros jepun ni favourite dia air darah ikan tu je.

      Delete
  4. assalam mana nk dpt ros jepun dulu saya ada..tapi habis kene kencing kucing...payah daya nk dpt sbb selalu amik dr org lain paling duka yg mcm carnation bentuk dia...vboleh jual kat saya setiap.jenis tak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...