Sunday, March 4, 2012

Portulaca Grandiflora or Ros Jepun

Senyum sokmo, tahun ni ros jepun ku menjadi lagi. Sungguh segar daun dan bunganya. Rahsianya, siraman air ikan. Lepas siang ikan tu, air cucian ikan dan darahnya sekali disimpan. Nak lebih berkesan keesokan hari barulah disiram tapi baunya tak tahan jiran nanti. Cik Meow, meow pun suka datang dekat nanti. Kali ni ros jepun yang berlapis-lapis.  

My favourite portulaca is back. This year very tremendous, all planted and grow nicely. This time is the layered portulaca.


Ros jepun merah jambu berlapis.
Layered Sweet pinkish portulaca.


Warna kuning ni memang susah nak dapat.
This yellow colours difficult to get.

Ros Jepun warna putih.
White portulaca.

Ros jepun warna peach.
Peach portulaca.


Ni memang cantik. 2 warna pada satu bunga. Merah jambu + putih.
2 colours in one portulaca, pinkish + white.


Ros Jepun jingga. Yang ni pun susah nak dapat.
Orange portulaca, difficult to get.



Warna ni memang senang nak dapat dan boleh merebak dengan cepat.
This colour, dark pink easy to find and can grow very fast.


Lovely.


Bila bunga ni mengembang, banyaklah lebah yang akan datang menghisap madunya.
The bees will come when the flower opens up.

Tersangat subur.
Grow very healthy.




Kudup-kudup ros jepun.
The buds of portulaca.




Lovely collage.

Lovely collage to share.


4 comments:

  1. Miss, tumpang tanya, ros jepun ni, boleh panjat pagar x ? kalau tak, boleh suggest jenis bunga ros yang memanjat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ros jepun ni tak memanjat pagar. Pokok yang memanjat seperti sesetengah roses dipanggil clair martin/sakura, ada jenis alamanda yang memanjat.

      Delete
  2. Pn, saya sdg cuba melengkapkan koleksi ros jepun abah saya. Saya pun x pasti ada berapa warna semuanya. Skg ni dia dah ada 7 warna, ada putih, kuning, putih + pink, merah terang, merah jambu, oren & peach. Kalau pn ada selain dr warna2 ni @ tahu dimana saya boleh dptkan warna2 yg lain, boleh tak inform saya di eidaibrahim@gmail.com. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya semua warna you dah ada. Tak jumpa warna yang lain. Kalau kat nursery pun susah nak cari warna yang saya tak da. Ada satu warna pink ke purplan sikit macam kat atas tu, u dah ada ke? Ni selalu senang dapat kat nursery. Biasanya kalau berjalan , bila saya nampak warna yg saya tak da, saya akan mintak dengan tuan rumah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...