Tuesday, March 27, 2012

Avocado Crush

Buah avocado ni merupakan salah satu buah kegemaranku walaupun tawar rasanya. Tapi harga sebiji avocado ni RM4.99, macam manalah nak beli berbiji-biji. Sebulan sekali belilah sebiji dua saja. Buah avocado ni juga dikenali dengan nama Persea Americana atau Alpulkat. Buah avocado ni banyak khasiatnya. Di antaranya :
a) Vitamin E
-sebagai antioksidan, penting untuk menghalang protein tisu dari sebarang kerosakan yang berpunca dari radikal bebas. Penting untuk membina sel darah merah.
b) Folate
-Penting untuk perkembangan sel dan tisu badan.
 c) Monounsaturated fat
-mengurangkan kadar kolesterol dalam darah

Avocado ni boleh dibuat masker dan sapukan di kulit muka....
Jus avocado memang sedap ditambah pula dengan coklat cair. Masih teringat jus alpukat yang diminum di Jakarta, tersangatlah sedapnya. Di sana memanglah sangat murah harganya.

Yang gelap tu coklat tak sempat dicairkan.

1 sudu susu pekat manis sudah boleh menukar rasa avocado ni.

 Buah avocado berbentuk seperti buah pir dah lazimnya panjang buahnya antara 7 hingga 12 cm.Tumbuhan ini membiak melalui biji benih, keratan batang atau tut. Bunganya kecil berwarna kuning kehijauan. Buah ni boleh juga dicampur dalam salad. Perahkan limau supaya tidak bertukar kepada warna coklat. Pokok avocado ni sangat tinggi. Di supermarket selalunya terjumpa buah avocado yang diimport dari luar negara sebab tu harganya tersangatlah mahal. Jarang jumpa hasil tempatan. Kenapa ya?

Yang ni avocado bersama siraman coklat masakan cair.


Mengancam. Memang yummy....


Cubalah ya. Makan sekali pasti nak lagi.

Avocado Crush

1 biji avocado
1 sudu besar susu pekat manis
sedikit coklat masakan yang dicairkan

Ambil buah avocado dibuang kulit. Masukkan ke dalam cawan dan dihancurkan. Tak perlu terlalu halus. Letakkan sesudu besar susu pekat manis. Gaul rata. Hiaskan dengan coklat masakan yang telah dicairkan. Sedia untuk dimakan. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...