Monday, July 7, 2014

Baja for roses....campur campur

Sesungguhnya pokok roses memang suka dibelai dan sangat kuat makan. Selalunya saya membaja selang seminggu dan kadang kadang 2 minggu sekali ikut waktu terluang saya.


Apa ya dalam tu? Macam macam ada.......ini adalah campuran baja tahi kambing + baja udang. Memang kenyanglah roses saya. Bila dia dah kenyang baru dia boleh keluarkan daun dan bunga yang cantik cantik. Ni kes nak senang....campur je semua dan gaul terus letak sekali jalan .....saya tak punya banyak masa nak letak setiap satu baja selang seminggu so saya campur semua.



Letak sesenduk dalam pasu tapi jauh sedikit dari akar. Kalau boleh korek lubang dan tutup dengan tanah sikit bukan apa takut lalat atau cik ti korek pasu ni nanti.



Yang kecil kat tepi tu ialah mikrob dan kultur....tak ingat beli ngan siapa. Masa ni boleh letakkan sekali RES (rinson epson salt) + high phosphate sebagai pemangkin supaya pokok roses boleh menyerap zat baja dengan lebih cepat dan kuat. Boleh klik SINI untuk lihat bentuk RES dan high phostphate.


Ni dari dekat mikrob yang diletak. Jangan banyak sangat. Untuk menggalakkan pertumbuhan tunas. Memang sangat bagus mikrob ni. Ada juga mikrob dalam bentuk cecair. Lagi senang bancuh dan terus spray........lebih cepat kesannya.

4 comments:

  1. Kak Anne,

    Kalau daunnya kering seperti terbakar tu kenapa? Adakah ros jenis ini tak perlu di letakkan di bawah matahari? Pokoknya renek tapi dah berbunga lebat. Ada I upload kan di blog. I phobia kalau tanam pokok ros ni.. takut mati. Ini tinggal tiga hari entah apa jadi lah sebab I baru beli last Sunday. Tapi jiran I kata anak dia ada tolong siramkan pokok-pokok I tu.

    ReplyDelete
  2. Honey, just got to know u ada blog juga. Nice one..love ur photos..baru skodeng jap tadi.
    Daun kering tu may be u terlebih letak baja. Baja tu kena letak jauh dari akar ...akak pun selalu daun jadi cam tu...too excited letak baja sampai overdose...if 3 hari tinggal main problem is balckspot (daun kuning)....must spray darconil as protection,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, sekarang daunnya dah menjadi kuning lalu gugur :(

      Memang tangan saya tak boleh tanam pokok ros lah

      Delete
    2. Boleh tanam roses....cuma roses ni manja nak caring terlebih lebih baru cantik hidup segar bugar...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...