Tuesday, November 19, 2013

Banana cake......sedap

Jalan jalan kat goggle ni terjumpa dengan blog Kak Rima , Bisousatoi. I think selepas Azlita Masam manis saya menjadi peminat blog Kak Rima. Walaupun her blog is in English , tapi  seronok membacanya. Banyak coretan dan resepi yang dikongsikan terutama buttercake coz shes a buttercake lover......As for me butter cake ok ok je....can eat but not too much......But bila tengok blog Bisousatoi sangat menggoda untuk saya mencuba resepi beliau.......so my first resepi by using Kak Rima resepi is this The Most Fabulous Banana  Cake.....Tq for sharing the resepi.....


Saya memang peminat kek pisang tak tau kenapa......I think I love the cake texture.....This cake a bit moist.....sedap...

Makan tak sedar dah habis sepotong....


The banana  cake.....crack sikit but its ok....


With walnut inside ....tapi saya letak tak banyak walnut tu......walau diikut step by step resepi Kak Rima ni masih tetap tak sama outcomenya......but I am ok with it.......the taste still sedap.....I love banana cake..


The Most Fabulous Banana Cake
Source : Rima from Bisousatoi
Main    : Mix & Bake by Belinda Jeffery

Bahan
225g tepung gandum
3 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam - saya tak letak
1/2 sudu teh kecil bikarbonat soda
1 cawan pisang yang dilenyek
340 g gula kastor - saya guna 300g je
2 biji telor
125g unsalted butter - saya guna normal buttercup je
100 ml buttermilk
1 1/2 sudu kecil esen vanilla
1/4 cawan walnut

Cara
- Panaskan oven pada 180 darjah, ikut oven masing masing ya. Saya punya cuma 150 darjah. Sediakan loaf pan yang panjang tu dan lengserkan dengan butter.
-  Masukkan tepung + baking powder + garam + bikarbonat soda = satukan. Kalau sesiapa ada food processor boleh gunakan, saya tak de so manual je lah.
- Masukkan pisang +  telor + gula dan kacau rata. Masukkan butter dan kacau hingga pekat dan berkrim.
-Masukkan buttermilk + esen vanilla = kacau rata.
-Masukkan tepung dan kaup balik. Jangan kuat sangat kalau tidak adunan akan menjadi keras.
-Masukkan walnut tadi dan kaup balik.
-Tuangkan ke dalam loyang dan ratakan.
-Bakar selama 30 - 35 minit ikut oven masing masing ya atau sehingga masak.
-Jangan bukak oven ketika kek sedang dibakar jika tidak kek akan tenggelam di tengah.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...