Sunday, November 3, 2013

Masak asam pedas ikan siakap....

Dapat resepi baru cam mane nak masak asam pedas. Lain sekali dari resepi yang saya biasa masak. Resepi ni dapat dari kakak ipar Cik Maria, my office mate.

First time buat....hu..hu...memang sedap sampai seperiuk habis saya makan sorang.....ish...ish,,,,Kali ni guna ikan siakap....isi yang lembut memang sedap....



Bahan-bahannya........bawang kecil + bawang putih + halia + ikan bilis sikit..........yang lainnya dari resepi biasa ialah halia dan ikan bilis. Biasa saya masak letak kunyit hidup , tak de halia dan ikan bilis.......tu yang pelik tapi sungguh sedap msakan ni...

Semua bahan ditumbuk.....


Letak daun limau purut lagilah aromanya tak tertahan.....

MASAK ASAM PEDAS IKAN SIAKAP
Source : Kakak Ipar Cik Kamariah Ismail yang tinggal di Melaka. Saya orang Melaka pun first time tahu resepi cam ni.

Bahan
Ikan siakap atau lain-lain ikan pun boleh
2 biji bawang kecil
2 biji bawang putih
1/2 inci halia
sedikit ikan bilis
 2 senduk cili kisar
minyak untuk menumis
sedikit air asam jawa (nak masam lebih kan lagi)
1/2 mangkuk air (agak agak boleh cair/pekat) - tapi saya syorkan jangan terlalu pekat. Cair sedikit lebih sedap
garam secukup rasa
Daun Limau purut


Cara
- Bawang kecil + bawang putih + halia + ikan bilis = tumbuk.
-Panaskan periuk , masukkan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk. Masukkan cili kisar dan tumis hingga naik bau dan garing.
- Masukkan air asam jawa dan air. Mendidih masukkan ikan + garam secukup rasa + daun limau prurut


4 comments:

  1. Assalamualaikum Anne,

    dari portulaca sampai ke sini ... minta izin copy resepi ... terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. Salam.. MasyaAllah.. saya baru cuba resepi ini.. marvelous sgt! Sedap yakmat!! Tq for sharing.. simple but the bestπŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ˜˜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, Tq for trying Suzy....Alhamdulllilah...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...