Tuesday, August 26, 2014

Onion ring lagi.......

Kali ni saya buat onion ring with different resepi. Tidak meggunakan buttermilk. Saya guna self raising flour.
Onion ring ni memang sangat senang nak dibuat. Bahan pun tak banyak.


Nilah hasil onion ring ......menggunakan resepi dayangjack, dapurkusayang.....thanks for sharing.



Hero utama mestilah Pak Bawang ni.....guna yang bawang Bombai/ Holland atau bawang warna kuning ni.


Hiris jangan halus sangat ya...


Bahan yang digunakan = tepung naik sendiri + crush lada hitam + secukup rasa + garam.......semuanya digaul sebati dan dicampur air..



By using self raising flour/ tepung naik sendiri ni hasilnya nampak sedikit berminyak...




Comparison atau perbandingan........saya suka onion ring yang dibuat dengan menggunakan buttermilk seperti photo di sebelah kanan sebab ianya tidak berminyak. Dari photo ni boleh nampak dengan jelas teksturnya....Untuk resepi onion ring menggunakan buttermilk , boleh klik SINI.


ONION RING 
Source : dayangjack, dapurkusayang

Bahan
1 cawan Tepung naik sendiri / Self raising flour
2 biji bawang besar Bombay ( warna kuning )/ bawang holland
sedikit garam
sedikit cukup rasa - saya letak
sedikit lada hitam crush - saya guna yang ready made
sedikit lada sulah - saya tak letak
3/4 cawan air dari peti sejuk - saya guna air biasa je dan tak masukkan adunan dalam peti ais.

Cara
Hiris bawang besar. Leraikan bulat bulat.
Tepung + garam + cukup rasa MAGGI + lada hitam crush = dicampurkan kesemuanya dan ditambah air.
Jangan terlalu cair. Simpan adunan ni dalam peti ais selama 15 - 20 minit.
Panaskan minyak untuk menggoreng dalam kuali.
Ambil satu hirisan dan celup dalam adunan tepung dan terus goreng. Ulang proses sehingga semua bawang habis.
Bila agak kekuningan boleh terus angkat dan hidangkan panas panas. Sedap dimakan bersama sos cili Thai.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...