Sunday, March 17, 2013

Pokok Tenggek Burung

Daun tenggek burung ni merupakan ulam yang saya suka. Rasanya sedikit pedar, kelat gitu. Dapat pokok ni dari mak saya di kampung. Asalnya rendah je ....hah...sekarang meninggi....

Bahagian yang dimakan ialah pucuknya yang muda tu.



Kan tinggi pokok ni. Sepatutnya saya potong pendek taklah susah nak petik. Sekarang saya dah potong/prune pokok ni supaya rendah sikit. Lepas tu banyak pucuk muda yang keluar.


Masa pokok ni berbunga dengan lebat adalah sekor 2 rama rama yang hinggap kat sini.


Banyak bungakan sampai cik serangga ni banyak yang hinggap. Tak tau nama apa serangga ni.


Suka tengok rama rama ni bertenggek.


Sedap dia menghisap madunya. Satu ketika memang sangat banyak serangga ni menghisap madu sehinggakan saya terpaksa memotong dahan tenggek burung ni. Takut saya melihatnya terlalu banyak.


Apalah yang dibuat tu, tertonggek dia...

4 comments:

  1. Replies
    1. No smells..at all but maybe to the insects it has...

      Delete
  2. i likeeee...sy belajar mkn tenggek burung sbb husband org muar.senang jumpa kalau balik muar.kelat2 pahit tapi sedap.lawan dgn sambal belacan perrgh..terbaik la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu ida, kelat kelat pahit kalau kena lawannya sedap...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...