Tuesday, July 23, 2013

Lukisan oil painting di BALI

Fuh ni lah entri terakhir untuk Bali.....banyak tu.....mesti semua pening kan...asyik Bali je..

Kalau ke Bali, souvenior yang orang selalu beli ialah oil painting/ lukisan cat minyak. Memang banyak terjual dan harga berbeza ikut hasil seni rekaan. Walau apa pun, harganya masih lebih murah dari Malaysia. Tak perlu masuk dalam Pasar Sukawati untuk membeli lukisan boleh cari di lorong bersebelahan pasar.
Harga lukisan di sini lebih murah sikit dari di Ubud.


Bagi saya lukisan ni sangat cantik......lain orang lain citarasa.....Kombinasi warna yang sangat cantik tapi sayang ada muka orang pulak.


Ni lukisan dalam Pasar Sukawati, agak kelam sikit.....Sebenarnya dalam pasar tu gelap dan sangat panas menyebabkan kita tidak dapat menghayati sangat hasil seni tu....asyik cepat nak keluar je dari situ.

Banyak lukisan yang bermotifkan manuasi.


Ukiran kayu pun banyak kat sini.


Ni antara lukisan yang terdapat kat lorong sebelah pasar Sukawati. Memang rambang mata melihatnya. Saya sukakan lukisan yang bermotifkan bunga.


Terjumpa sebuah kedai yang pelukisnya ada di situ tapi saya tak ingat namanya. Ni lah pelukis tu. Harga lukisan ni RP200,000.00 =RM62.00. Lukisan kat kedai ni memang cantik-cantik tapi kebanyakannya bermotifkan orang dan binatang. Jangan takut susah untuk membawa pulang lukisan, pak cik ni akan meletakkan bubble plastk di atas lukisan dan digulung dengan kertas minyak lalu diikat tali.....so lukisan siap digulung boleh disandang di bahu......ini bagi kedai yang professional sikit.....kalau yang biasa mereka akan gulung dengan kertas putih begitu saja.

Nama kedai ni.


Saya memang sukakan lukisan ikan koi tapi saya tak beli pun. Nampak sangat real.  Boleh tawar menawar beli lukisan ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...