Monday, December 9, 2013

Buah Berangan atau Chestnut......sedap

Buah berangan ni merupakan one of my favourite. Yang ni saya beli kat Umbai depan kedai ikan bakar D'Muara. Sekilo harganya RM30.00 .....memang mahal so beli 1/2 kg je pun dah RM15.00. Buah berangan ni baru masak dan memang sedap dimakan....rasanya yang lemak lemak gitu......kalau sesiapa pernah makan biji nangka yang direbus atau biji cempedak goreng, rasanya lebih kurnag gitu tapi sedap lagilah buah berangan ni....


Ni berangan yang dah digoreng dengan batu kecil. Isinya kat dalam. Buah berangan ni datangnya dari negeri Cina. Kat Malaysia ni tak ramai orang yang tanam pokok buah berangan ni. terjumpa photo pokok berangan di blog padangjawaku.blogspot.com, rupanya pokok ni tinggi betul macam pokok balak. Bila matang diameter boleh mencecah 24 ke 45 inci dan ketinggian 100kaki. Tinggi betul. Kalau dilihat  buah berangan ni di luarnya macam kulit rambutan dan bila masak akan meletop dan melontarkan buahnya ke tanah macam biji getah.


Ni buah berangan yang belum digoreng lagi. Raw gitu. Buah berangan mentah ni sesatunya kekacang yang ada Vitamin C.


Dalam tu isinya buah berangan. Baunya harum dan rasa lemak lemak ....fuh...memang sedap. Buah berangan ni rendah je kalori dia , dalam 180 kalori untuk 100g antara yang terendah dari kekacang yang lain seperti almond dan walnut. Yang best tu buah berangan ni tiada kolesterol dan lemak sangat sedikit.


Kalau kat supermarket, buah berangan ni memang mahal harganya.


Love it so much walau dah berhari hari letak di fridge masih sedap dimakan.


Yang atas tu isinya , bawah tu kulitnya......awesome........





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...