Tuesday, October 16, 2012

Daun Kadok.........hijaun berkilat


Pokok daun kaduk ni saya tanam menggunakan anak pokok. Memang sangat senang nak tanam. Pokok ni beasal dari spesis Piperaceace, yang juga boleh dikatakan adik beradik dengan daun sireh. Pokok ni menjalar di atas tanah tidak seperti daun sireh yang memanjat ke atas. Daun kadok ni banyak khasiatnya. Antaranya ialah melawaskan kencing, minum air rebusan daun kadok boleh melegakan batuk, selsema, sakit pinggang, sakit gigi dan sengal - sengal tulang.


Beza dengan sireh, daun kadok ada bunga/ buah (tak sure) seperti di atas. Daunya sihat , berkilat dan segar.


Macam buah beri pun ada kan. Daun kaduk ni saya selalu masak lemak sayur ulaman campur tempoyak dan petai. Daun dihiris halus. Kalau nak makan begitu bersama nasi dan sambal belacan pun boleh.


Di restoran Thai, daun kadok dihidangkan sebagai pembuka selera yang dipanggil "Mieng Kham". Udang kering, kacang, cilipadi, bawang dimasukkan ke dalam daun kadok dilipat , dicolek dengan sos dan terus dimakan.


Sekali pandang macam daun sireh kan. Berbentuk heart. Orang Vietnam panggil "La Lot".


Pokok daun kadok ni memang cepat membesar dan membiak dengan banyak sampai saya terpaksa buang sebahagian darinya. Jika tidak taman saya akan dipenuhi dengan si kadok ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...