Wednesday, April 23, 2014

Cornflakes Madu

Cornflakes madu ni saya buat sebab anak dara saya yang sorang tu teringin nak makan. Cornflakes tu saya beli dah lama , asalnya untuk buat masa raya tahun lepas tapi tak kesampaian. Sekarang ni barulah buat setelah didesak oleh anak saya. Oklah mama buatkan....


Berkilat sebab ada madu kan .......bau karamel ni sangat sedap......

Walau banyak....ngap ngap habis juga.....tak perasan...


Satu resepi yang sangat mudah dibuat even my daughter pun boleh buat....


Raya tahun ni bolehlah buat sebab simple dan saya sangat suka akan bau karamel tu.....


Sebelum di bentuk ......actually macam ni dimasukkan dalam bekas plastik tupperware dan dipadatkan pun ok juga....senang.....tapi tu untuk makan sendiri lah ya...


Its going to be in my list......for this hari raya.....Thanks to Azlita masam manis for sharing the simple resepi.



CORNFLAKES MADU
Source : Azlita Masam Manis

Bahan A
125g butter
1/2 cawan brown sugar
1 cawan madu

Bahan B
1 kotak cornflakes Nestle (500g)
1 cawan kismis
1 cawan badam cincang panggang

Hiasan
Mangkuk kertas kecil
Ceri merah dan hijau - saya tak letak

Cara
- Panaskan bahan A sehingga butter cair. Setelah cair , tutup api dan masukkan bahan B, gaul rata.
-Sudukan ke dalam mangkuk kertas kecil.
-Hiaskan dengan ceri.
-Bakar sebentar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170 darjah. Ikut oven masing   masing ya. Oven Butterfly saya cuma 150 darjah saja.
-Bakar selama 8 - 10 minit.
-Sejukkan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara. 


 




 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...