Sunday, April 6, 2014

Juice Limau Mandarin ......pahit pahit manis

Awal Tahun Baru Cina yang lalu dapat banyak jugalah buah limau mandarin (Citrus Reticulata). Ada yang memanggilnya tangerine.  Dah borring makan limau so balance tu buat juice baru cepat sikit habis. Limau mandarin ni menjadi simbol kekayaan bagi masyarakat Cina di mana ianya dijadikan sebagai buah tangan ketika menziarah pada perayaan Tahun Baru Cina.


Limau ni kalau dimakan begitu ada yang rasa masam dan kalau nasib baik dapatlah yang manis. Limau ni didatangkan dari China rasanya so ada banyal gred gred dia. Ada yang besar dan ada yang kecil.



Dah togel semuanya lepas dikupas.


Kulit yang banyak ni nak buat apa ya....hmm....jangan buang tau. Bagi penggemar/ penanam roses kulit limau ni boleh dibuat enzim. Diperam selama 3 bulan dan boleh siram ke tanah pokok roses. Boleh klik di  SINI untuk melihat cara penyedian enzim. Baik untuk pertumbuhan roses.


Nilah orange juice yang telah diblend menggunakan juice extractor. I love this juice extractor tapi bab nak mencuci mesin ni saya kurang minat......he......he....Limau mandarin ni mengandungi Vitamin C yang tinggi yang dikatakan mampu melindungi tubuh dari serangan kanser, merangsang pengaliran darah dan mempercepatkan sembuhnya luka di dalam dan luaran.




Orange juice dari limau mandarin......pahit pahit manis rasanya....kena minum dengan cepat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...